teisipäev, 4. oktoober 2016

100 sõna: ära unusta, kui andekas sa oled!

Haridus- ja Teadusministeeriumi juhtkond ning Huvitava Kooli nõukoja liikmed on kirjutanud läheneva õpetajate päeva puhul 100 sõna neile meelde jäänud #lemmikõpetaja kohta. Miks oli just tema eriline? Mõtle selle peale. Aitäh, õpetaja, kes Sa oled inspireerinud, toetanud ja eeskujuks olnud. Head lugemist!

Haridus- ja Teadusministeeriumi üldharidusosakonna juhataja Irene Käosaar: Mina tahan rääkida oma eesti keele ja kirjanduse õpetajast Emma Kärgist Tartu 5. Keskkoolis (tänane Tartu Tamme Gümnaasium). Kahjuks saab Emma (nii me teda kutsusime) nüüd juba üle 25 aasta õpetada eesti keelt vaid taevastes kõrgustes, aga ma olen täiesti kindel, et ta seda seal ka teeb, sest teisiti ta lihtsalt ei saa. Emma enda eesti keel oli imeliselt rikas ja kaunis ning ta armastas seda väga-väga. Eesti keeles pidi kõik ilus olema – sõnavara, hääldus, isegi kirjapilt. Tema enda käekiri oli imeilus ning ta kirjutas alati sulepeaga.

Eesti kirjandus oli tema maailm ja Tammsaare selle maailma säravaim täht. Ei suuda kunagi unustada hetke ühest meie tunnist, kus Emma andis ülesandeks kirjutada kirjand pealkirjaga „Kiri Tammsaarele“. Üks klassivend püüdis olla vaimukas ja ütles, et antagu talle aadress. Emma lahkus klassist sõnadega „Mõnitage mind, aga mitte Tammsaaret!“ – see väljend on minuga kaasas käinud terve elu. Tänu Emmale olen teinud elus mitmed valikud just nii nagu teinud olen!





Õpetajate Ühenduste Koostöökoja eestvedaja, Huvitava kooli nõukoja liige ja ka õpetaja Krista Saadoja: Minu õpetajatee algus, ikka päris start, viis mind kokku ühe erakordse õppejõuga, kelle mõju ja mõttemaailm andis olulise kasvatus- ja õpetamiskultuuri ehk siis n-ö pedagoogilise eetika. Siinkohal tsiteerin vaid mõne mõtte, mis on meelde jäänud: 
  • "Õppimine on protsess, milles on avastamist, mõtlemist, seoste loomist ja mõistmist, sellest järeldub lihtne tõde: Mõtestatud mõtlemine ongi mõistmine."
  • "Õpetaja tööriist on SÕNA."  
  • "Sõna jõud on määramata suur. Sõna võib meid õnnelikuks teha, ellu äratada või mudasse tampida, aga mitte kunagi ükskõikseks jätta. Iga väljaöeldud sõna hakkab elama oma elu , aga kellegi teise juures. Mõtle, mida ja kuidas ütled."  
  • "Meil on miljoni keel ja sõna jõud on suurem kui arvata oskame. " 
  • "Lastele tuleb edastada seda, mida ise usud ja hingega tunned, räägi lihtsalt ja nad saavad sinust aru. Mitmekesisus ja julgus olla loov peab olema õpetaja tööriistataskus kogu aeg. Mine ajalootundi keskaegses riietuses ja võta kaasa mõni joonis või mäng ja polegi vaja väga palju seletada..."
Ehk mõni lugeja tundis ära, kellega tegu... Kahjuks ei saa temaga enam silmast silma kõnelda, aga pedagoogiline mitmekesisus on ikka alles. Suur tänu Maria Tilk! Hoia meil ikka silm peal!


Huvitava Kooli nõukoja liige Liina Hirv: Olen juhtunud elus tegema asju, kus mul on tarvis sõna võtta, end maksma panna ja seni olen päris hästi hakkama saanud. Lihtsalt andekusest see ei tule. See tuleb põhikooli ajast, kus kirjanduse õpetaja ohjas klassi kindla käe ja suhtumisega ning ei piirdunud etteütluste või raamatu testidega. Terve klass sai ohtralt etelda ja võimekamad läksid näiteringi, sh mina. Esinemisjulgus, hirmu ületamine, iseendaga töötamine, meeskonnatöö – kõik need said minu jaoks suuresti põhja alla selle kirjanduse õpetaja käe all. Rääkimata siis värvikast eneseväljendusest. Nii mõnigi minu sõnavarasse kuuluv väljend on kaasa võetud kirjanduse tunnist. Ja lõpetuseks: iga kord kui ma pole endas kindel, meenub, kuidas õpetaja Pille Kulberg mulle Sõmerpalu Põhikooli lõpuaktusel ütles, et „ära unusta, kui andekas sa oled!“.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar